början

Ja då är vi 3 barnsföräldrar.

Det startade med att jag hade pinvärkar 3 veckor innan jag födde.
Dålig/ingen sömn då jag har hade värkar hela nätterna. Efter ett antal gånger på förlossningen i tron om att det satt fart med även mätbara värkar varannan minut. Så blev jag hemskickad och dagen innan bebis kom så var jag så utmattad att jag sa till att nu måste jag stanna kvar för jag orkar inte mer. Då ser dom att oj du har ju bara haft pinvärkar och utmattning dom har inte gjort mer än att du öppnat dig 1 cm på 3 veckor. Jo men grattis
Fick bricanyl som avstannar värkarna och morfin till att sova. Efter 5 timmars sömn där inne så kunde jag ej sova mer. Väl hemskickad igen dagen efter (onsdag) Så tilltog värkarna igen då tröttnade jag och ringde än en gång till bm för att försöka få en tid till läkare. Tillslut gick hon med på det efter att jag röt ifrån (har bett henne om en läkartid i 1 veckas tid och nu hade jag ju ändå gått över tiden) vi fick tid till den 9/10 kl 10:30 väk där så sa jag till läkaren. Jag hade velat gå tiden ut och starta av mig själv men efter att jag men jag vill inte bli utmattad en gång till för att sedan inte kunna föda för att jag inte orkar.
hon sa att klart vi hjälper dig och så gjorde hon en undersökning. Då hade jag öppnat mig 3 cm dvs denna gången hade jag ej pinvärkar. Väl inne och dom skulle ta fosterhinnan (vid12) så kollade dom mig igen då var jag öppen 5 cm. När fosterhinnan togs så började denna molande värken tillta. Jag bad att få slippa värkstimulerade dropp och försöka sköta det själv och hade knappt ont (va nog van efter att ha haft pinnärkar så länge) nåväl vid 14 ville dom undersöka igen för att få sätta dropp. Då hade jag öppnat mig till 7 cm fick fortsätta utan bara vi lovade att trycka på kl direkt om jag började känna något för detta kunde gå väldigt snabbt sa dom och tyckte inte riktigt om att jag knappt kände av att jag öppnade mig.
15:30 tiden smällde det till och jag behövde lustgas för att klara mig igen va då öppen 8-9 cm 15:45 bad jag om morfin (får ej ta eda bedövning pga ryggop).
15:50 skriker jag att han kommer nu. Dom hinner inte få upp sängen på två krystvärkar är den (lille) ute och jag va lättad och lycklig precis som det ska vara. Det räcker att låta kroppen sköta jobbet vilket jag ville pröva och det gick hur bra som helst att försöka slappna av under värkarb och försöka slappna av när dom är på väg ut så sköter kroppen tryckandet själv.
bebis kom 15:53 och var 56 lång och vägde 4725g
Han va lite skakig för han hade lågt blodsocker så fick bli matad och kvicknade till därefter.

Nu som 3 barnsföräldrar har vi en underbar liten Wilmer som är nöjd med det mesta. 2 söner som har krupp och haft hosta i över 2 veckor en pappa som är helt slut efter alla vakennätter med dom. En mamma som åkt på magsår och med är trött för bebisen ej får tillräcklig medmat troligen för utmattningen innan så produceras mjölken saktare och han blir inte riktigt nöjd. Men vi kämpar på och har underbara vänner som hjälpt oss och även en underbar farmor till barnen som hjälpt oss mer än hon troligen förstår samtidigt som vi kämpar oss igenom denna enormt tuffa period som känns oändlig. Vi som bara ville bli en familj nu. Tufft för både Alvin Mattis och oss. Så därav har vi ej haft mycket ork över till annat än alla sjukhusbesök (ungefär ett om dagen) och försöka få sömnen och försök att få i mig mat (svårt när jag går ont varje gång jag äter eller dricker något) nä nu tog pappa barnen till att gå hjäled kruppen och Wilmer sover så nu ska jag med sova lite innan sotaren kommer och sen kommer bvc hit på hembesök!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Va tydligen inte krupphosta. (Både jag och en sköterska på barnmottagningen tyckte det lät typiskt som krupp som Mattis har.) Men uyifråm hur han lät där hos läkaren så va det ej det även om det låter värst när han ska sova vilket han ej skulle där. Nä stå och stampa på ruta ett och hoppas det går över snart har ju bara hållt på i flera veckor. Får hoppas hostmedicinen hjälper och att Mattis astmamedivin gör mer nytta snart.
Kru

2014-10-15 @ 14:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0